Yang Sudi Ikut Kiter

Friday, July 8, 2011

Mohon Bantuan Dari Rakan2 Mahupun 'Silent Reader'


Assalamualaikum kepada semua...selamat petang....Lama sudah rasanya kite menyepi dari mencatat sesuatu di dalam blog kite ini...namun atas sesuatu keinginan yang sudah lama terpendaM..........dan lebih kurang juga macam mengidaM....

Mesti semua tertanya2 kenapa tajuk dan pembuka bicara kite nie lain pesen sikit kali ini....jika ingin tahu sudi2kan lah menbacanya......

Segan juga rasanya kite menagih bantuan dari anda semua.....namun rasanya itu le saja caranya setelah usaha kite tidak mendatangkan hasil..  
Mohon apa kiranya pada anda semua membantu kite mencarikan 'tengkolok2' bagi pelita2 kite ini. Dah lama rasanya kite mencari di luar sana hingga la nie rasanya sudah berputus asa.....sukarnya nak berjumpa  'spare part' bagi pelita2 kite ini..dah tak sanggup rasanya asyik memandang kedogolan pelita2 kite ini.....kapan ya kamu ini akan sempurna?...huhuhu....



 Mungkin sudah ramai yang memiliki pelita jenis ini...dan semuanya pasti sempurna....cuma kite je yang sudah jenuh mencari 'tengkoloknya'...
berukurlilit 12 1/2 inci.....


Pelita yang sempurna boleh di lihat  http://liacantiqcollections.blogspot.com/ 
di bawah label 'Multicolor Sailboat Oil Lamp Chimney Gemuk'.

Terima kasih kepada Puan Azlia Kassim kerana mengizinkan kite menggunakan gambo pelitanya ini sebagai rujukan.


Cantikkan pelita tu...tu yang buat kite teringau2.



Yang ini lagi le kite sedih sbb masa membelinya mmg ada cemneynya tapi disebbkan kecuaian terpecah cemneynya ( pelita ini diletakkan dibawah jam dinding - semasa kite mengunci jam tersebut kuncinya terjatuh dah terkena cemneynya...kalu pecah sedikit sahaja mungkin boleh dicantumkan tapi kunci jatuh tepat pada 'kepala' cemney...so hancussss...dan hati kite pon hancur berderaiiiiiiiii - Bagai dihiris sembilu ).......alahai dah le susah nak dapat...

Memerlukan cemney berukurlilit 5 1/2 inci...dan kalau boleh mempunyai bentuk bulat dibawah dan lurus tinggi diatas..(cemney asalnya berekabentuk begitu)



Kite berharap sudi le kiranya anda semua membantu kite  mendapatkan 'spare part' bagi pelita2 kite ini agar dapat la kite memiliki pelita2 yang sempurna seperti yang anda semua miliki....ribuan terima kasih juga kerana sudi membaca luahan rasa kite ini..

Semuga dengan bantuan anda semua dapat le kite melepaskan hajat di hati...

GoBok Khazanah Silam

Wednesday, March 16, 2011

Free Gift - Jacob's Biscuits

Assalam semua....pagi2 nie cuaca disini hujan lebat sangat...tapi mata nie tak boleh le pulak nak sambung tido selepas subuh tadi. Lepas buat gitu gini teringat dah lama tak bern3....sunyi sepi je blog di tinggalkan. Belek2 hp ada gambor benda alah nie pulak. Tak payah nk mereka-reka  kat kepala otak nie nak buat n3 apa. Lama dah kite simpan, tak di buat tayangan perdana kat dia...saja nak share gan kamu semua...pasti ramai yang dah ada set teko Jacob niekan...apa2 pon layan je le...nama pon share.....:-)


gandingan yang mantopsss....


Tin biskut lama Jacob...injam jap ya babah...hehehe


nak cari lagi 2 pasang mugnya...tak le lagi 2 tu kesepian...


Walau serupa tapi tak sama....satu gelap satu cerah


bercouple juga akhirnya...


Ok le sesiapa yang dah ada complete tu pasti seronokkan dan  yang masih mencari teruskan usaha pasti akan muncul...rezeki Allah tiada siapa yang tahu... 



GoBok Khazanah Silam

Tuesday, February 1, 2011

J U A L A N


JUALAN BUNGA KANGKUNG

Asalamualaikum semua.....

Kepada yang berminat harga yang dinyatakan disini tidak termasuk kos pos dan penghantaran percuma hanya akan dilakukan di Armcorp Mall, Petaling Jaya sahaja. Barang2 hanya akan disimpan untuk tiga hari sahaja selepas di booking dan sekiranya tiada respon maka ianya akan dibuka kepada semua semula.

Berminat sila hubungi no:
017 - 3551371 - Norbie


Teko Bersaiz Sederhana
(tutup berbunga)
RM50.00
SOLD


Teko Bersaiz Sederhana
RM35.00
SOLD



Set Teh China
Teko bersaiz sederhana
RM50.00
SOLD


Mangkuk Nasi Tambah / Sup (besar)
RM40.00
SOLD


Mangkuk Sup (besar)
(tureen tak bertutup)
RM35.00
SOLD


Mangkuk Bubur (besar)
(untuk hiasan boleh juga dijadikan pasu bunga seperti dalam gambar)
RM30.00
SOLD



Pinggan Bujur 12"
RM35.00
SOLD


Pinggan Bujur 10"
RM30.00
SOLD


Pinggan Bujur 9"
RM28.00 SOLD
(special - BK oren - ad 4 biji )



Pinggan Makan Mengkum 9"
RM50.00 untuk 4 biji
SOLD


Pinggan Lauk Mengkum 8"
RM25.00 untuk 3 biji
SOLD


Pinggan Lauk Mengkum 7"
RM7.50 (sebiji aje)
SOLD

 

Piring Leper 6"
RM14.00 untuk 2 biji
SOLD



Piring Leper 7"
RM22.00 untuk 3 biji
SOLD



Piring Mengkum 6"
RM6.50 sebiji (ada lebih)
Masih ada beberapa keping lg

 
Kepada yang berminat sila hubungi 
 017- 3551371- Norbie



GoBok Khazanah Silam

Sunday, January 30, 2011

J U A L A N

~~~ Siap Cepat Dia Dapat ~~~

Asalamualaikum dan selamat pagi Ahad buat semua....

Lama dah rasanya tak membuat jualan....terperap je barang2 nie.....dan hari ini ada kerajinan untuk mengN3...seperti sebelum nie
setiap harga yang tertera tidak termasuk kos pos. 

Dan kepada sesiapa yang berminat sila hubungi atau sms ke :
017 - 3551371. 

Kepada sesiapa yang ingin membooking kite hanya bagi masa selama tiga hari sahaja jika tiada respon barang2 tersebut akan ditawarkan kepada orang lain....maaf ya sebab kali ni tak bagi lebih2 masa sebab sebelum ni banyak kali juga terkena....kite ni lembut hati jadi tak kisah bila orang nak amik awal bulan ke hujung bulan ke asalkan amik....tapi sebab lembut hati sangatlah barang yang dibooking tak di amik2.....tapi alhamdulilah keluar juga barang2 tu dari rumah kite......



2 set cawan Bunga Lalang
(ada cikit cip pada 1 piring)
RM25.00
SOLD


OC Bunga Rose Merah Putih
Pinggan Sup Mengkum 81/2"
RM 9.00 (ada sebiji)



OC Bunga Rose Merah Putih
Pinggan Leper 9"
RM 10.00 (ada sebiji)



Bunga Kekwa Merah
Piring Leper 6"
RM 6.00 sebiji (ada 14 biji)
ALL SOLD


Bunga Kekwa Hitam
Piring Mengkum 6"
RM 18.00 utk 3 biji



Bunga Kekwa Hitam
Mangkuk Besar Sup / Nasi Tambah
RM 35.00 (ada 2 biji)
SOLD

 


Bunga 3 Black Roses
Piring Leper
RM 8.00 (ada sebiji)



Tak tahu bunga apa tapi mmg cantik birunya
Piring Leper
RM 8.00 (ada sebiji)
SOLD



Bunga Bakul Merah
Tureen
RM60.00



Bunga Bakul Biru
Senduk
RM60.00



Bunga Biru Kelabu
Mangkuk Sup 6" x 3"
RM 25.00 utk 3 biji



Bunga Biru Kelabu
Mangkuk Bubur / ABC
RM25.00 utk 4 biji



Bunga Biru Kelabu
Piring cawan
RM30.00 utk 5 biji



Bunga Biru Kelabu
Sudu
RM20.00 utk 4 batang 



Sesiapa yang ada set nie boleh tambah2
1 Set Cawan RM15.00
SOLD


Tak tahu bunga apa tapi mmg cantik
Piring utk cawan ada sedikit cip
RM8.00 utk 2 biji



Untuk semua nie RM18.00



RM5.00 ada sebiji je

Berminat...calling2 atau sms je ke:
 017 - 3551371 NORBIE




GoBok Khazanah Silam

Tuesday, January 11, 2011

RasaNYA MuZium pUn kaLAH

 Melawat Muzium ke apa nie?.....

Asalamualaikum dan salam sejahtera buat semua....malam yang sungguh dingin ini tetiba membuka kotak ingatan kite untuk kongsi bersama sesuatu yang dah lama tertangguh.  Kisah kali ini adalah sekitar ziarah kite ke sebuah rumah salah seorang dari 'sahabat karat' suami kite.....Lokasi dan nama beliau biarlahhhh rahsia......di mulakan bicara........

Harap maaf visual yang akan anda saksikan nanti kurang memuaskan (ada kekaburan sedikit....snap guna handpone je) dan diharap tidak akan ada yang pedih ulu hati , sakit hati n apa2 penyakit yang bersangkutan dengan hati...layanzzzz je....sebab kite pon macam nak pengsan bila melangkah masuk........serba mak nenek... semua ada.....



Dengan izin beliau maka kite memulakan n3 kite untuk menceritakan pengalaman kite 'menjelajah' rumah beliau....nie le salah satu ruangan utama dalam rumah beliau...cuba perhatikan setiap khazanah silam yang terdapat di ruangan ini......sukar untuk kite menceritakan ketaksuban tuan rumah ini dengan khazanah silam....tuan rumah ini hanya menjalankan satu urusan sahaja iaitu mengimport not export......ada faham maksud kite......maknanya dia hanya membeli tapi tidak menjual

Walau didalam rumah beliau terdapat berbagai2 jenis barangan dari hal2 berkaitan ceruk dapur...ruang tamu....alat muzik malahan barang2 permainan dulu2 pon termasuk dalam simpanan beliau.....jangan terkejut kalau kite katakan gambo yang selalu orang Cina gunakan untuk pengembumian pon ada tersimpan di sini....dan ianya menjadi gurauan kami berdua.....' Awak nie nasib baik long cina mati tak di jual kalau tidak dengan benda itu sekali awak simpan.....( tuan rumah nie suke membahasakan diri saya n awak so kite ikut rentak la)....'hishhh kalau di jual saya mmg nak beli'....begitu le parahnya beliau dengan koleksi barang2 lama ni.....

Potret dan bingkai2 lama usah cerita le....penuh dinding.....jam dinding berbagai bentuk dan saiz dari bermacam2 negara...dan yang paling utama semuanya berfungsi dengan baik...jeles2......hishhhh tak reti le kite nak mengambarkan keadaan rumah beliau....nie baru di tingkat pertama rumah beliau belum lagi naik ke tingkat 2.....yang kat atas.....adusssss mmg....dahsyat gilerrrrrr......perabot antik usah cerita.....kecek satu usah harap nak dapat...pinjam kata2 beliau " Di bandingkan duit gan barang2 nie....duit tak bernilai sekejap je habis tapi barang2 nie teramat2 bernilai...tak sama dengan duit"....Bayangkan begitu taksubnya beliau....bila satu dipegang tak akan dilepaskan.

Di bawah nie adalah gambo2 yang sempat kite snap...nak amik lebih2 segan lak gan tuan rumah...tapi semua nie cuma di tingkat satu je... tu pon tak abis kite snap masih banyak ruangan yang tak dapat kite potretkan untuk tatapan semua...layanlah ya gambo yang kekaburan nie......

My Princes tengah asyik bermain congkak.


Senjata2 dan alat2 muzik lama antara barangan dalam simpanan beliau...



Potret2 lama bergantungan....muzik klasik nyanyian P.Ramlee dan penyanyi lama seperti R.Azmi menjadi halwa telinga tuan rumah....melangkah masuk ke rumah beliau seperti memasuki zaman hitam putih....sungguh klasik......


Antara pelita dan mug yang dipamerkan....ini adalah ruangan laluan ke bahagian dapur rumah beliau.....

Ini adalah ruangan bertentangan dengan ruangan pameran pelita di atas.....perasaan tak di sebelah kiri terdapat tangga menuju ke tingkat atas.....di sepanjang laluan tangga nie tergantung pelbagai potret dan lukisan2 yang amat bernilai...dan terdapat sebuah gobok yang dipenuhi pelbagai jenis teko....ehhhhh gerammmmm....

Antara koleksi pelita yang sempat kite snap gambonya....


Meh tengok apa yang ada...macam2 adaaaa.........


My Princes dah boring menunggu mama dan babah dia citcat..panjang bebeno dari pukul 2.00 lebih sampai ke 6.30 petang tak sudah2 berborak....boring boring...bagi dia le....mama, babah n abangnya excited giler....sebenonya My Princes dan 'explore' rumah nie merata2....kepenatan sebenonya....



Sempat berposing berlatarbelakangkan tuan rumah..hehehe.. atas katil lama beralaskan cadar bersulam ( teringat zaman remaja dulu....menolong emak menyulam set cadar - dulu kite buat sendiri set cadar...la nie jari dah keras kematu )....nie ruangan santai tuan rumah...mmg penuh dengan nostalgia zaman kanak2 beliau...mmg sentimental 'pok cik' nie.....style macam orang dulu2.....



Perasaan tak pasu nie diperbuat dari apa?....mmg kreatif orang dulu2kan....pasu nie diperbuat dari jalinan butang2 baju...


close-up.....tengok le betapa kemas dan kreatifnya kerja orang dulu2....dari butang pon boleh di jadikan pasu bunga...

Sebenonya sukar nak di gambarkan keadaan rumah tersebut....apa yang penting dan pinjam kata2 My Princes..."Muzium pon kalahkan mama...macam pegi zaman dulu2 je"....itu le kata yang sebenar2nya.....

Berakhir untuk kali ini....tak dapat rotan akar pon berguna juga....tak dapat miliki dapat tengok pon jadi le.......



GoBok Khazanah Silam