Yang Sudi Ikut Kiter

Tuesday, January 4, 2011

ReZeKi Di AmBanG TaHuN BaRU 2011

SELAMAT TAHUN BARU 2011

Rasanya masih belum terlambat lagi untuk kite mengucapkan selamat tahun baru kepada rakan2 blogger dan para pengunjung GoBok Khazanah Silam. Kepada yang baru mengikuti blog kite ini ribuan terima kasih kite ucapkan kerana sudi 'follow' blog yang masih suam2 kuku nie....

Tirai 2011 kite buka dengan rezeki yang tidak disangka2.....yang paling utama adalah sebiji tempayan bermotifkan naga yang pada masa dulu2 kebanyakan rumah pasti memiliknya untuk menadah air hujan atau pon untuk mengisi air yang telah ditimba dari telaga.

Kite mulakan dengan cerita tempayan ini dahulu.  Sebenarnya tempayan ini telah lama kite intai di kawasan kejiranan kite.  Ianya pada masa itu hanya di letakkan di bawah rumah atau lebih di kenali kolong kalau di sebelah selatan.  Al-kesahnya kite selalu melalui kawasan ini untuk pergi ke pejabat pos sbab kite ke pejabat pos hanya berjalan kaki saja. 

Selalunya mata kite nie tak le melilau merata cuma tumpukan pada jalan saja tapi entah kenapa pada satu hari tergerak hati kita untuk meninjau di bawah rumah orang (teruk eik perangai)..maka mata kite pon terpaku pada sebiji tempayan yang diletakkan disitu yang mana di atasnya di letakkan tayar2 buruk...'hisshh sayangnya' bisik hati kite.

Maka dengan muka yang tak malu kite pon mengetuk le pintu rumah tersebut untuk menanyakan hal tempayan ini....tapi sayangnya tempayan ini cuma di tempatkan di bawah rumah tersebut tapi bukan dimilikinya.
Setelah mengenal pasti siapa tuan empunyanya maka sekali lagi muka tak malu ini mengetuk pintu..tuk..tuk..tuk...tiada jawapan...banyak kali le juga kita mengetuk tapi hampa tiada orang di rumah...kite pon meneruskan pejalanan kite.
Sekembalinya kite dari pejabat pos sekali lagi kite bertandang ke rumah tersebut dan alhamdulilah ada orang yang menyahut salam kite...'hatiku berbunga'..:-)

Cerita punya cerita jawapanya hampa kerana Mak Haji tu tidak berani hendak memberi kata putus kerana itu kepunyaan suaminya. Maka bermulalah tekat kite untuk memilikinya, boleh di katakan setiap kali kite pergi ke pejabat pos kite akan singgah ke rumah Mak Haji nie dan merayu agar dia menjualkan kepada kite kerana sayang melihat tempayan warisan silam nie terbiar begitu sahaja...macam2 cara kite usha Mak Haji tu.

Kiranya hampir sebulan kite mengusha Mak Haji tu dan pada satu hari dia menyuruh kite berjumpa sendiri dengan suaminya....setelah bicara hati ke hati...(hehehe macam bercinta le pulak)...Pak Haji tu hanya mengatakan insyhAllah...dan kite hanya bertawakal kepada Allah. 


Namun itu le kalau dah di namakan rezeki...setelah balik dari menghunting pada malam 31/12/10 kite sekeluarga singgah solat Maghrib di masjid kawasan rumah kite.  Selepas solat Maghrib, Pak Haji tersebut berjumpa dengan suami kite dah mengatakan dia menghadiahkan tempayan tersebut kepada kite...rasa macam tak percaya masa  suami kite menyampaikannya kepada kite...syukur kepadaMu ya Allah...niat kite untuk membeli tapi di murahkan rezeki kite...dapat percuma saja... 


Malam itu juga kite mengambil dan membasuh tempayan tersebut...dan di awal pagi tahun baru 2011 ianya di tempatkan di sebelah meja komputer kite..dan di saat kite menaip ini mata kite melirik seketika ke arahnya...rezekiku di malam tahun baru....:-)

(dan dirumah Pak Haji ini terdapat banyak pml berbagai jenis...mencari jalan untuk mengusha Pak Haji lagi...hehehe semuga semurah rezeki ini.)



Di sebabkan kite mmg meminati koleksi bunga kangkung maka teko2 bk yang comei2 nie di beri keutamaan untuk menduduki 'teratak tempayan' ini...

Sekian saja untuk kali ini....hati kite berbunga2 usaha yang tak mengenal erti malu dan jemu berhasil akhirnya.....'kalau segan bertanya sesat jalan'...... 


GoBok Khazanah Silam

No comments:

Post a Comment